l'amnésie

Ca fait 9 mois j'ai eu mon permis conduire et j'avoue que le premier 3 mois ont été un peu stressants pour un néophyte conductrice surexciter comme je suis. Après avoir l'habitude de conduire quotidiennement surtout à Marseille je deviens de plus en plus confiante sur la route. J'ai des reflexes que je ne jamais eu auparavant. En tant que nouvelle conductrice j'avais des bon et mauvais experience sur les regardes des autres. Pourquoi ? Parce que le "A" est toujours visible sur ma voiture. C'est obligatoire et quelque fois un cauchemar! Je me souviens le post de Makis et elle a tout a fait raison. C'est une réalité que la conduite est une source de stress en soi. Nos comportements sont en quelque sorte est véritablement tester quand nous croisons tous genres de conducteurs (les brutes, les pilotes de course automobile, les Dimanches, les Roi de la route) . Nous sommes faire face aux événements stressants de tous les jours.

Voila un bon exemple, je suis allée au centre ville et puis je me suis garé sur la route (rue à sens unique) avec des voitures qui sont stationner sur les deux côtés.Je conduis une voiture Peugeot Partner, donc vous imaginez que pour une nouvelle conductrice ce n'est pas facile de manouvrer cette type de voiture...c'est presque un camion de livraison ! J'étais prudemment en train de finir mon créneau (pas assez de place et juste) Il y avais un arrogant, impatient chauffer de taxi deriérre moi. Je me suis garé très vite quand je pouvais mais le Monsieur chauffeur n'était pas vraiment content car pour lui je ne me suis pas garer assez vite. Evidemment, je ne suis pas une experte. Le villain chauffeur me disait avec un accent Marseillais " Il faut que vous l'apprenez car vous n'arrivez pas " mais quel abruti ! Je n'ai pas l'attention de me justifier sur ma conduite. J'avais du mal à avaler son sarcasm. Je suis peut-être inexpérience mais pas une idiote ! En general, les gens sont souvent aggresifs au voulant, ils sont impatients et ils ne comprennent rien! C'est pour cette raison le fameux "A" (Apprentisage) est obligatoirement collées derriére ma voiture pour avertir les gens. J'ai encore 2 ans et 3 mois avant de la retirer ! J'esperai les gens comprennent finalement j'au eu tort. Après quelques mois d'expérience, il m'a fallu mieux comprendre qu'il y a des gens qui ont souffert de harcèlement moral y compris moi avec mon signe "A" collées derrière ma voiture. Ce n'est pas du tout toujours évident mais je tiens le coup. Malheuresement, les gens oublient vite qui sont aussi passés par là ! Une signe de l'amnésie je suppose. Bref, les choses que j'aurai besoin de faire c'est d'être patiente, avoir d'une présence d'esprit , à faire preuve de prudence et de respecter les règles.


Cette nouvelle publicité en France sur la sécurité routière a attiré mon attention. La conduite demande beaucoup de concentration en particulier respecter les règles sur la route. C'est vrai que au départ cette pub m'a un peu choqué, malheuresement c'est la verité qui arrivent souvent. J'espère que cette nouvelle annonce tout le monde se rendent compte que nous ne devons pas négliger ces petites choses tandis qu'on est au voulant.






Ad Translation :


Vous roulez juste un peu trop vite : You are just driving a little too fast.

Vous lisez juste un petit message : Your are just reading a litte text message.

Vous tournez juste sans clignotant : You are just turning without signaling.

Vous l'avez just un peu tué : You just killed him a little bit

Sur la route il n'y a pas des petites infractions : On the road there are no little infractions

Respectons les règles : Let us respect the rules.


Please click for English Translation it may not be the exact translation but it would help you to understand the subject.

Comments

Sidney said…
Nothing to worry about. In a few months you are as good as the other drivers. Just a bit more practice.
Good luck !
vernaloo said…
Hey Haze!

No worries..practice lang katapat nyan. I understand about the other drivers. Kala mo kung sino na noh eh doon din sila galing. Well you really can't do anything about it. Anyway patience is a virtue :)

Goodluck!
Anonymous said…
Not that worried SIDNEY but sometimes discourage. I know that I don't need to pay attention to detractors! Yes practice makes perfect thanks for uplifting my moral ;).

I just practice everyday and I know that I will soon be a better driver VERNS. The only thing I would not like to become is forgetting "THAT ONCE I HAVE BEEN THERE SITUATION". Will always be supportive to beginners.
Chibog in Chief said…
coucou haze,
Je comprends parfaitement ce que tu ressens...de toute façon ce monde est rempli des abroutis :-), sois-zen!!! musta ka na...bisses
Wil said…
that's interesting that beginning drivers have to put an "A" sticker on their car for a few years. quelle dommage. :D

the video's message is very good. there's too many distractions like cellphones, radio, etc. that could easily lead to car accidents. i'm not sure if bad drivers would be influenced by the video though.
Analyse said…
there's just too much 'abroutis' sur la route here in france.. know what, my colleagues here are really amazed on how pinoys could stay cool sans accident inspite of the mess at the SLEX because of the road construction.. as they say, on peut pas réproduire le même scenario en france, sinon, accident garantie!

but hey, im such a bad driver too.. a month ago, i beat a red light unconsciously. well, i was probably thinking about something else, and when a traffic light turned green, i went ahead. unfortunately, it wasn't for me.. and unfortunately again, there were some police officers in a corner. so they stopped in parallel with my car, informed me that what i just did was dangerous, that it was 4 points and 260€ and they will send everything at home. all that without asking any paper from me and without asking me to get out of my car... naku haze, if you only knew, i was trembling and couldn't work.. and when i told that to frenchguy, he was laughing and told me 'how could they send the bill to you, they didnt even ask for your papers. ok they could have the plate number, but how would they know that the driver was the owner?'.. tawa sya dyan. kahit na no, it was the first time i had a PV and im not used to it.. ça y est, bad girl na din daw ako like the frenchies!
Petra said…
This comment has been removed by the author.
Raquel said…
Hi Haze, it is normal for a new driver. Through your experinces, you will become a master on it, so no worries.

Yes agree, "Driving requires a lot of concentration" because accidents can happen in just seconds.

Take care and hugs & kisses to the kids.
Anonymous said…
C'est la raison pour laquelle j'ai besoin d'être toujours prudente sur la route HILDA surtout avec les enfants...nous ne saurons jamais ce qui se passe ensuite!

I know that putting an "A" sticker is a bit strange, well it is in fact to inform the people that we are apprentice. Imagine WIL, new drivers have 6 points while old drivers have 12 points so I really
need to be very cautious to keep my points! The message is for everyone , at least uncompliant and indiscipline drivers are well informed by this new ad ;)!

OMG ANALYSE c'était chaud bouillant !!! Beating the redlight intentionally should be punished but yours was unconsciously you are forgiven :D! I guess, police officers knew you didn't really mean to do that the sanction would me immediate. You were lucky and that it didn't caused an accidents! Drive safely, hehehe ganyan ata pag experienced driver na, anyhow that would always serve as a lesson!

I agree RAQUEL beginners in every aspects are always inexperienced but we always have a room for progress through time ! Hugs and kisses to your children too :) and happy Sunday !
Anonymous said…
Salut Haze! Just dropping to say a big long overdue HI! I'm sorry but I'm off in another world, I forgot how much I enjoyed reading your blogs! I love that sign, I gotta use "restons zen" sometime, that's pretty cool. Reston Zen Haze!
CLC Fashion said…
Hi Haze!
some people are just too impatient, my hubs sometimes di rin makakahintay lagi ko syang sinasabihan na "it's okay just wait a little", then "o tingnan mo old man/woman ang nagdrive wawa naman".
Bonne courage Haze, buti ka pa may "A" na. Ako wala pa, i stopped my driving for a while, i'm not yet really motivated yata...and i don't want to force myself either.
Chibog in Chief said…
inip na ko wen ka magpost ng bagong article??? musta na?? me eto alipin pa rin ng anak ko LOL :-)
rosalie said…
Hello! I have been frequenting ur blog for a while already :D Wish ko lang matuto ako salita ng French kasing galing mo. TC!!!
Anonymous said…
Coucou ANGELO! No worries I know that you and Nermal are busy ! Thank you for visiting me despite of hectic schedules :D. Tu as raison "reston zen" ! Hope to hear from your blog soon !

Sometimes being impatient could also cause accidents. Naku LUCILLE, you should continue finish what you have started, sayng din naman kasi. Good luck if you decided to pursue your driving lesson ;) !

Now here's a new short post while waiting for the installation of kitchen furnitures :D ! O ano na HILDA when do we meet ?

Welcome ROSALIE and thank you for taking time to read my blog. To tell you the truth I don't speak fluently (need more time) but I somehow manage that's why I write in French from time to time. If you really want to learn you could take lessons or do a self study first!
rmacapobre said…
qu'es-ce que ça veut dire? la lettre "A" .. moi, j'ai pris l'examen 3 fois avant j'ai obtenu mon permis de conduire. ^_^
haze said…
La lettre "A" signifie de mots Apprentice :D ! Je pense que chez nous c'est plus facile de passer le permis on peux même acheter un permis ici pas question !!