sur le chemin.........

Depuis quelques temps je suis très rassurée de prendre le petit chemin derriere chez nous, pour aller à l'école de mon fils. C'est tellement rassurant car il n'ya pas des voitures qui passent ni même de motos et je peux le laisser mon fils marcher sans soucis dans la nature.

Sur le chemin j'ai eu toujours des conversations très agreable avec les gens grâce à petit Sébastien

Première Conversation :

Sébastien : Monsieur, Bonjour! ( avec un grand sourir)

Moi : Bonjour Monsieur

Monsieur : (un personne agé) Eh beh alors, si c'est comme ça tous les matin mon petit bon homme nous pouvons commencer la journée très agreablement. Et puis il est poli....c'est une bonne chose! Parce qu'il y a pas beaucoup d'enfants qui ne font pas et ça me fais plaisir de voir ce bon homme. Malheuresement, la generation d'aujhourd'hui a beaucoup changer et ça me rendre triste.

A la fin de conversation nous nous sommes separé.....

Deuxième Conversation :

Sébastien : Bonjour Madame

Moi : Elle es encore loin Basti elle ne va pas t'entendre

Mais mon fils est très motivé. Il n'arrêtait pas de lui dire.....

Sébastien : Madame, hohoooo Bonjour !

Madame : Bonjour mon garçon, alors tu vas à l'ecole?

Sébastien : Eh oui ! C'est ma petite soeur, elle est belle !

Madame : Oui je vois ! Au moins il adore sa soeur et il est poli ! C'est bien....donc travails bien a l'école et puis bonne journée et à très bientôt j'espère .

Sébastien : Au revoir Madame, bonne journée !

Madame : Au revoir et peut être a bientôt !

Tous les jours le petit Sébastien ne manques pas de dire bonjour aux gens qu'on se rencontrent sur le chemin. Bon je ne veux pas aussi donner tous les details je voudrai partager quelques rencontrent que nous avons eu.

Un jour j'ai rencontré une femme par hasard. En fait, elle habite dans une grande et belle maison juste au coins de la route prés d'un rond point. Elle juste devant sa portail, elle attendait quelqun et elle m'a dit " Les Asiatiques" avec un accent Marseillais. Avec Sébastien qui déjà lui dis "Bonjour Madame" pendant qu'on marché et Mayumi dans sa pousette en train de gazouillé !

Troisième Conversation

Sébastien : Bonjour Madame !



Madame : Bonjour ! (habillé tout en blanc avec des bijoux en or...j'ia pensé effectivement elle est bourgeoise)

Moi : Bonjour Madame ! ( Je continuée a marché avec les enfants mais elle a commencé a me parler donc, je me suis arrêté )

Madame : Ah j'adore les Asiatiques, ce sont de meilleurs. Je suis allé en Thailande et je suis ravi car les gens sont trés sympa, ils sont souriants, chalereux et très simple.

Moi : ça c'est vrai , mais je trouve que les Marseillais aussi sont chalereux. Il y a des gens qui sont moins sympa comme partout.

Madame : Oui mais pas comme vous...les Asiatiques ! Et vous êtes quelle nationalité ? Et puis, c'est la première fois que je vous vois passé par ici...mais c'est vrai que je suis pas tout les temps derriére la maison j'attends seulement quelqun de sortir de mon garage.

Moi : Des Philippines Madame! On passent tout les jours ici car l'école de mons fils est située par là. Peut être vous connaîsez L'école St. Marie?

Madame : C'est une bonne école! Ah oui je suis déjà allé dans votre payée, mais vous avez on aimeras visiter Palawan mais l'agence nous a dit de ne pas y aller parce que il y avait encore les histoires d'enlevement notamment des Francais. Donc on a arrêté les voyages. Il paraît que les Philippins sont plus gentils que les Thailandais. En plus, vous êtes bien élève! Pas comme les autres.... ils laissent leur petits faire des bêtises....ils font n'importe quoi! Je comprendre le governement....ils sont dur car nous sommes pas a l'abri.

Moi : Vraiment ! Ca fait plaisir d'entendre ça ! Mais vous avez Madame ce n'est pas parce que nous sommes Asiatiques nous n'avons pas aussi de côtés negatifs. Nous sommes comme tout le monde. Je suis ravie pour l'admiration que vous avez pour nous. La plupart des pays Asiatiques sont pauvres mais nous sommes capables de travailler dur pour avoir une meilleure vie. Faire de notre mieux possible pour éduquer et élèver nos enfants dans de meilleures conditions.

Personnellement, je suis contrariée avec elle...il y a aussi des autres étranger qui sont bons et des Asiatiques qui ne sont pas bons. Je ne fais que constater que c'est un signe de RACISM ! Bien sûr, d'être humain est une diversité, chaqu'un de nous est unique ! Le comportement d'une personne n'est pas lié uniquement à ses origines mais ça depend comment nous sommes élèves à la masion.

La rentrée scolaire s'approche et je suis très motivée de ramener mon petit Sébastien car il a beaucoup progressé par rapport au langage. Il s'exprime de mieux en mieux et j'en suis convaincue que nous rencontrerons les gens sympa, moins sympa, bizarre, les jeune et personnes agé mais Sébastien sera là pour commencer une agreable journée sur le chemin............

Translated Version

For some time I am very assured to take the small way behind our premises to accompany my son at school. I have much certitude because there are no cars which pass nor even motor bikes and I can let him walk in the nature with no worries.

On the way, I had always a very pleasant conversations with people thanks to my little Sébastien!

First Conversation:

Sébastien: Good morning Sir ! (smiling)

Me: Good morning Mister

Mister: (old person) Oh well, if every morning would be like this small boy we could begin an agreeable journey. And he is polite….it is a good thing! Because there are many children who couldn't act the same and that give me pleasure of seeing this good little boy. Unfortunately, the generation of today has changed a lot and it makes me sad.

At the end of conversation we separated our way.....

Second Conversation:

Sébastien: Hello Ma’am!

Me: She is still far Basti she will not hear you!

But my son is very motivated. He did not stop greeting the lady .....

Sébastien: Ma’am, hohoooo Hello!

Lady : Hello my boy, so you will go to the school?

Sébastien: Oh yes! This is my small sister, isn’t she beautiful!

Lady : Yes I see! At least he adores his sister and he is polite! That is good….so then work well at school and have a good day and see you very soon I hope.

Sébastien: Goodbye Ma’am, good day!

Lady : Goodbye and see you soon!

Everyday little Sebastien doesn’t forget to greet the people whom we meet on the way. Well, I do not want to give every detail but I just wanted to share some of the conversations we had.

One day I met a woman by chance. In fact, she lives in a huge and beautiful house right in the corner of the road. She was just right in front of the backyard and was waiting for someone to go out from her garage and she said to me “the Asian ones” (with a Marseille accent). While Sébastien already greeted her “Hello Ma’am” and Mayumi was in the stroller chirping!

Third Conversation

Sébastien: Hello Ma’am!

Woman : Hello! (dressed all in white with gold jewelries… I thought indeed she's rich )

Me : Hello Madam! (I continue walking with the children but she started the converstation, so then I stopped)

Woman : Ah I love Asian people, they are the best. I went to Thailand and I am enchanted because people are very nice, they are always smiling, warm and very simple.

Me: That it is true, but I find that the Marseillais people also are warm. There are also unpleasant people like everywhere.

Woman : Yes but not like you… the Asians ! And you are which nationality ? And then, it is the first time that I see you passing by here… but it is true that I am not all time in my backyard I am just waiting for someone who's going out from my garage.

Me : From the Philippines Ma’am! We always take this freeway because the school of my son is located not far from here. Do you happened to know the school St Marie?

Woman : It is a good school ! Ah yes I already went in your country once , but we also would like to visit Palawan but the agency told to us not to go because there were still the stories of abduction of foreigners particularly French nationals. Thus, the voyages were annuled. It seems that Filipino are nicer than Thailandais. Moreover, you are well raise ! Not like the others…. they let their children make silly things….they do anything! I understand the government….they are hard because we are not protected from them.

Me : Really ! It’s such a pleasure to hear that! But you see Ma’am it is not because we are Asians we do not have our negative sides. We are like everyone. I am glad for the admiration which you have for us. The majority of the Asian countries are poor but we are able to work hard to have a better life. To make the best possible one to educate and raise our children under a better conditions.

Personally, I don’t agree with her… there are also other foreigners which are good and Asians which are not so good. I have noted that it is a sign of RACISM! Of course, to be a human being is indifferent, everyone of us is unique! The behavior of a person does not only depend on its origins but on how we are educated at home.

The school entry approaches and I am very motivated to bring my little Sébastien to school because he made a lot of progress in his speaking manner. He can express better and better and I am convinced that we will meet nice people, not so nice , odd ones , young and old but Sebastien will be there to begin a pleasant day on the way.........


Comments

Analyse said…
il est sympa c'est petit sébastien. bientôt la rentrée alors, fini les vacances! quant à nous, déjà à dijon, mais on va recommencer à travailler ce lundi. tu parles quel langue à tes enfants? j'essai de parler en anglais avec louna (et tagalog de temps en temps) mais ce dûr, je switch toujours en francais.. hay buhay!
Apol said…
Je suis d'accord, Haze. Sur les marchés ou je travaille, je rencontre toujours les gens qui disent que on est sympa, chalereux, et--argh! ça m'énerve l'opinion qui suivre--simple. Je sais que ils ne veulent pas a me faire mal, mais quand meme, ils me rendrent triste. Ils nous mettent dans une boite marqué par tous ces stéréotypes, et il nous enferment dedans. NAKAKAINIS! (P.S. Am trying out my written French these days, because I cannot, for the life of me, write decent letters! Help!)
Francesca said…
grabeh, je lis tout, mais au dessous, il ya en version anglais! waaaah!

Sebastien parler comme moi, toujours dire Bonjour, malgré il connait pas les personnes!Yehey!

Felicitation pour avoir une garçon trés chaleureux, ouais! Tous les Asiatic, rah rah rah! eheste tous les Philippines !

ok ba french ko, tatlong oras ko inedit yan, hahaha!
Leah said…
You son is lovely and friendly.. what a nice walk to school!!!
Anonymous said…
Your son is very friendly and polite. Here in Canada, people are also very agreeable to Filipinos. They think we are a nice bunch. But I agree with you. There are also good and bad ones in any nationality.
Anonymous said…
Hi Haze, sure you can link me up. I'll also add you to my blogroll. Got here from Toe's, btw. :)
Makis said…
Sebastien est vraiment gentil - au coeur! J'espere qu'il va garder ce charactere bien "pinoy," n'est-ce pas??? Comment t'as mariné Seb dans ton ventre?! Comme ça, j'ai ta recette si le moment vienne pour moi ;-)
Anonymous said…
Bonjour Madame Haze,
Sebastien is growing up very friendly and polite. You raised and taught him well. school begins at home.

ang galing munang mag-french?
Anonymous said…
Oh! Sebastien is sooooo adorable! I want one just like him! :)

Your blog suddenly gave me an urge to learn French. :)
Anonymous said…
Ana - Bon courage pour le travail! Oui le petit Séb est trop sympa peut être. Moi quand je m'en fâche je parle en tagalog car c'est trop facile a m'exprimer!

Apol - Hey bienvenue dans mon blog! Pour les Europeans tout les Asiatiques sont pareil ils ne savent pas connaître les Chinois avec les Japonais, ou Philippin. C'est pas mal Apol, tu te débrouilles bien :-) C'est pour cet raison je fais mon blog en Frainçaise pour s'améliorer.

Fran - He he he huhh j'ai eu mal pour la traduction car ce n'est pas pareil..c'est beaucoup plus difficile...Sébastien à été toujours comme ça.

Leah - Hi Lea thanks for passing by. Yes and I am really proud of him.

Niceheart : Yes your right I guess we Filipinos are very much appreciated everywhere we go it's maybe because of our warmnest and hospitality and always wearing a smile :-) I've linked you too and thanks again !

Makis - Tu connaîs très bien Sébastien Makis...ha ha ha je n'ai pas la recette pour ça...je pense que c'est son caractère ou sa nature! Ne fais pas de soucis car ton future bébé sera aussi sympa comme toi ;-)

Agring - Hi there Agring, eversince Sébastien is like this. I remember when I gave birth and I was giving him a bath and 2 women who also gave birth were telling me that my son will grow up with a nice character...we can see on his face. I was surprised because he was just a little baby then!

Toe - Thanks Toe he is !...ha ha ha he's like his father! character's not mine :( Oh that's nice Toe, in fact french language is really difficult but if you have the patience and interest you will learn easily . I'm sure you can learn & speak very well the language, everyone can! When I had this blog i was thingking why not write an entry in French so I can pratice my written ability coz speaking is very much different. Gooluck Toe and have a nice day!

Btw, there's a lot of Cambodian origin here in Marseille !
CLC Fashion said…
Bonjour Haze!Bravo, c'est super bien!
Ton fils Basti est très gentil et surtout poli. Tu devais etre très fière de lui. Moi aussi, j'ai la chance d'avoir des enfants formidables. Comme ton fils, mes enfants Cathy et Louis sont toujours aussi polis avec les gens chaque fois qu'on croise sur le chemin, toujours dire bonjour même ceux que ils ne connais pas, quelques soit l'age et origine des personnes. Et notre voisins aussi adores mes enfants.

Ben voila, dans quelques jours...la rentrée des classes! mes enfants sont très contents d'aller à l'ecole, eh oui! Et j'ai deja commencer faire de shopping pour leur affaires pour l'ecole -sac à dos à roulettte, et les chaussures à velcros..etc.

Pasensya na sa french writing ko ha! lagi pa akong trying hard sa french..hehe!

Ingat et grosses bises à tes enfants très mignones!
Ligaya said…
all i can say is wow! galing mong mag-french Haze, two thumbs up for you! =) mabuti i scrolled down at nabasa ko ang english translation mo. Basti is one very polite young boy, am so impressed! and I agree with Agring, school begins at home.

salamat nga pala for the greetings, I appreciate it a lot. blogger has been giving me a hard time, hindi ako maka-log in for some reason. i have even switched to blogger beta hoping i can access easier pero ganun pa rin. oh well, hopefully it's just my internet settings, we'll see.

take care and kisses to you and the kids! =)
haze said…
Lucille - Merçi bien! Je suis très fiére de lui. J'en suis sûre que tes enfants aussi sont adorables. Tu sais nous devons surtout pratiquer à écrit car ce n'est pas de tout pareille lorsqu'on parle. C'était pas mal de tout, bravo a toi aussi ;-)

J'ai tout acheter les fournitures de Sébastien il y a environ 2 semaine pour pas precipiter allez aux magasins. Je voudrais éviter d'avoir trop du monde!

Ligaya - Thanks a lot Ligaya, I am just trying to really practice my capacity especially in written since I am a SAHM. At least I don't have the feeling na stagnant na ako even my english ksi as in carabao English na rin ako :(!

You're welcome Ligaya! I'm sure that you did saomething to celebrate your special dya. Please make an entry on your blog, it's been sometime na rin, i'm missing it! Kissess to both of you. BTW, like your latest pic with Ninev ;-)))
Francesca said…
ako to haze, la lang, balik balik lang kasi proud ako sa french mo, nahawa tuloy ako, lol
kung gustuhin pala, kaya natin mag french! ! !
pero pinay pa rin minsan ugali ko, hihihi.
Kain tayo ! nakataas paa ako ngayon, laban kayo? LOL
Basta Basti, mana ke Mama, bait.
Apol said…
Like Francesca, I'm back! Just to tell you that I've actually been visiting your blog for a while now, since we first met at Kala's, but I only just now realized that I never left comments before. J'ai honte! Anyway, I hope we'll see each other again sometime soon. I've been planning to go to Marseille, maybe we can meet up for coffee? Ciao!
Anonymous said…
Fran - he he he pati ikaw nahahawa na sa kin. I feel so release to actually practice my french in writting though there are a lot of grammatical errors at least I've tried! Lakasan lang ng loob yan, I don't care about the criticism basta ako practice lang walang personalan di ba Fran ;-) practice makes perfect ika nga!!! Sarap ng kain mo dyan ah, ano ulam mo? Bon appetit !

Apol - Hi Apol, it's ok! Il faut pas avoir honte! It's just that I know you are busy with your business. I guess being a writer needs a lot of time too! O sige bah basta you can email me at hggiraldi@yahoo.com naman if you pass by in Marseille. A + ;-) Thanks again for hopping!